Expoziční bracketing

Vytvořeno 4. 8. 2020

V čem je vlastně problém?

Z času na čas, když si vyjedeme do přírody pořídit snímky oblíbené krajiny, často potřebujeme vyfotit scénu, která je pro náš fotoaparát až příliš kontrastní. Typickým příkladem je když se ve vrchní části scény nachází příliš světlá obloha a ve spodní části bychom rádi, aby vynikly zastíněné kontury lesa anebo pole, případně malebné vesničky. V případě, že je rozdíl kontrastních ploch scény (vrchní a spodní části v našem příkladu) alespoň přibližně vodorovný, je ideální použít přechodový filter. Co si počít když nám do kontrastního přechodu zasahuje třeba strom, hora anebo jiný „rušivý“ element. V tom případě by na pomezí těchto kontrastních zón došlo k nechtěnému ztmavení „rušivého“ elementu. Ale jak odfotografovat scénu, která není takto jednoduše horizontálně rozdělena? Tady jednoduše použijeme techniku expozičního bracketingu.

Co je a proč používáme EXPOZIČINÍ BRACKETING (EAB)???

Expoziční bracketing je nastavení ve fotoaparátu, který tvoří sérii snímku s rozdílnou expoziční hodnotou. To v praxi znamená, že vyfotografujeme jednu fotografii tmavou (tak aby nebyly přepaly), střední expozici (referenční snímek – středové expozice – může obsahovat část stínu a přepalu), nejsvětlejší expozici (přeexponovaný snímek).

Tímto postupem jsme vyfotografovali celý dynamický rozsah scény.

Běžně používané digitální zrcadlovky nedokážou pokrýt tento rozsah a tak si musíme pomoct touto metodou. Expoziční bracketing se v ideálním případě nastavuje +- 1EV rozsah 3 – 5 kroků.

Expozice -2 EV

Expozice -1 EV

Expozice 0 EV (referenční snímek)

Expozice +1 EV

Expozice +2 EV

Tahle metoda je dobře využitelná v krajině, kde vyčnívají na horizontu stromy, štíty hor anebo cokoliv jiného. V této situaci nejde dobře použít přechodový filtr. Při použití filtru v této situaci ztmavíte to co nemá být. Hory, štíty, vyčnívající strom.

Následně všechny snímky sloučíme do jednoho. Já postupuji tak, že si všechny dílčí fotografie upravím v zásuvném modulu Camera Raw. Můžeme použít Adobe Lightroom nebo Adobe Photoshop. Důležité je udělat upravu na všechny snímky stejnou, označíme si všechny fotografie nebo nastavení synchronizujeme.

Sloučení dělám manuálně abych měl nad snímkem kontrolu, nepoužívám HDR.

Podrobnější návod bude v dalším článku „Úprava fotografie – část 1 – Camere Raw„.

Finální snímek

Další příklad

Expozice -2 EV

Expozice -1 EV

Expozice 0 EV (referenční snímek)

Expozice +1 EV

Expozice +2 EV

Finální snímek

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOP 5 fotografií roku 2020

TOP 5 fotografií roku 2020

Můj výběr TOP 5 fotografií za rok 2020Připomenutí letní Šumavy. Jedno z nejlepších míst na foceni noční oblohy??. Cesta na tohle...